Výběr správného kola

Před výběrem jízdního kola je třeba si určit, po jakých cestách se s kolem budeme pohybovat a podle toho vybrat příslušný typ kola. Je také třeba rozhodnout se, jaké budeme požadovat odpružení, brzdy, počet rychlostí apod.

Základní vlastnosti jednotlivých typů kol.

Horská kola

kola určena především do těžšího terénu. Toto kolo si vybere jezdec, který bude jezdit v terénu na nezpevněných cestách. Na tomto kole se dá jezdit samozřejmě i po silnicích a cestách, ale svou konstrukcí a typem pneumatik je určen převážně do terénu.

Horská kola můžeme rozdělit na tři základní typy:

 

Krosová kola

kola určená na silnice a cesty, výjimečně zvládnou i lehčí terén. Konstrukce rámu je uzpůsobena pohodlnějšímu a přímějšímu posedu jezdce oproti horskému kolu. Tento typ kola je v poslední době velmi populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.

City/Trekingová kola

kola blízká kolům krosovým, jsou však vybavena doplňky. Jedná se například o blatníky, svítilny, nosiče, atp. Tato kola jsou určena hlavně na silnice a zpevněné cesty. Nehodí se do jakéhokoli terénu.

Silniční kola

tato kola jsou svou konstrukcí určena pro sportovní jízdu na silnicích, nebo uzavřených okruzích. Tento typ kola je nepoužitelný v jakémkoli terénu. Výjimku tvoří kola cyklokrosová, která jsou však určena pouze pro závodní nasazení.

BMX a Freestyle kola

kola určená pro využití na bmx dráhách, dirt jumpových skocích, pro street a skateparky. Tato kola nejsou určena pro jízdu na delší trase.

Sjezdová DH kola

kola určená do nejtěžších terénů a sjezdů, na první pohled zaměnitelná s horským kolem s odpruženou přední vidlicí a odpruženou zadní stavbou. Odpružení tohoto kola však dosahuje daleko vyšších zdvihů a jízda na něm má velmi odlišný charakter od ostatních typů kol. Tato kola jsou výrazně těžší, neboť všechny části kola jsou připraveny i na velmi tvrdé dopady. Sjezdová kola nejsou kvůli své konstrukci vhodná pro přesuny na delší vzdálenosti.

Jakou velikost rámu vybrat?

Velikost kola se udává v palcích ("). Velikost rámu je rozdílná, pokud vybíráte kolo pro dospělého člověka, nebo pro dítě.

Podrobný rozpis velikostí rámu

Jaké odpružení vybrat?

V dnešní době se již horská a krosová kola snažme koupit s předním odpružením. Jsme-li náročnější uživatel poohlédneme se po celoodpružených kolech. V případě silničních kol není s odpružením počítáno a kola mají vidlici pevnou.

Odpružená vidlice nám přinese značné zvýšení komfortu z jízdy, již základní modely odpružených vidlic komfort značně zvyšují. Čím více do kola investujeme, s tím lepší vidlicí můžeme  počítat. Nabídne nám možnost si vlastnosti pružení a tlumení nastavit přesně podle naší váhy a potřeb. Chceme-li posunout komfort ještě o něco dále koupíme kolo celoodpružené. Zde platí to samé co u odpružených vidlic, čím více investujeme tím lepší vlastnosti bude zadní tlumič mít. Vždy je ale potřeba počítat s tím, že celoodpružené kolo je těžší a například při jízdě na silnici oproti stejně vybavenému kolu s pevným rámem, bude zaostávat.

Jaké by kolo mělo mít brzdy?

Na výběr máme z brzd ráfkových a brzd kotoučových. V případě že máme dostatek peněz volme brzdy kotoučové, které mají větší brzdný výkon a také pracují za téměř jakéhokoliv počasí.

Mezi výhody ráfkových brzd patří menší pořizovací náklady, menší váha, lepší servisovatelnost. Kotoučové brzdy se dělí na mechanické a hydraulické. Pracují na stejném principu jako kotoučové brzdy v automobilech. Mezi jejich hlavní výhody patří, lépe dávkovatelná brzdná síla a hlavně výborná funkce za špatného počasí, kde například již v bahně ráfkové brzdy nestíhají a ztrácejí funkci, tak kotoučové pracují na výbornou. Mezi nevýhody, ale patří větší hmotnost, větší pořizovací náklady, náročnější servisovatelnost.

Kolik převodů by kolo mělo mít?

Obecně lze říci, že čím více tím lépe, v případě kol horských a krosových bychom neměli jít pod 24 převodů (v případě silničních pod 18 převodů) u dětských kol se většinou setkáme maximálně s 8 mi převody.

Platí pravidlo, že čím více převodu kolo má, tím lépe a pozvolněji mezi sebou budou jednotlivé převody odstupňovány, což přispívá k plynulejšímu šlapání. V případě kol horských a krosových se setkáme s 24, 27 a 30 převody pokud mají trojpřevodník, nebo s 18-20 převody v případě dvoupřevodníku, Jedná se standard pod který bychom neměli jít, pokud k tomu nemáme nějaký určitý důvod. Zajistí nám to dostatečný rozsah převodů jak do kopců tak do rychlých úseků. U kol silničních se používá 18,20,27 a 30 převodů, záleží jestli je použit dvoj nebo troj převodník. Troj se využívá hlavně u levnějších kol a pro jezdce využívající kolo spíše pro turistiku. Silničním kolům pod 18 převodů se snažme vyhnout. U dětských kol je využíváno méně převodů, aby mladí cyklisté neměli problémy s ovládáním řazení. U specializovaných kol se počet převodů liší podle toho na jakou disciplínu je kolo určeno. BMX mají jeden stálý převod, freestyle také a sjezdové kola od 9 do 27 převodů.

Jakou hmotnost by kolo mělo mít?

I když si asi málokdo bude vybírat kolo jen podle toho kolik váží. Snažme se u kol horských a krosových nedostat nad hmotnost 13 kg a u kol silničních by váha kola neměla přesahovat hodnotu 10 kg.

Hmotnost kola má poměrně vliv na to jak bude kolo "živé" a ovladatelné. Obzvláště důležitý faktor je to u kol silničních. U kol horských a krosových je věc o něco složitější. Protože kvalitní odpružené vidlice a kotoučové brzdy jsou vždy o něco těžší než vidlice obyčejné a ráfkové brzdy. Na dražších kolech máme ale tuto skutečnost vyváženou použitím kvalitních materiálů a sofistikované konstrukce - rámem počínaje a ostatními komponenty konče.

Jaké doplňky ke kolu vybrat?

Při koupi kola bychom neměli zapomínat také na koupi cyklistické přilby, plánujete-li delší vyjížďky pak se určitě hodí cyklistické kalhoty a dres. Vhodné je také pořídit cyklocomputer, hustilku a nějakou cyklistickou brašnu.

 

Pokud si stále nevíte rady s výběrem kola, nebojte se nás kontaktovat.